thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Erwin & Irene - WaarBenJij.nu thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Erwin & Irene - WaarBenJij.nu

thuis

Door: we

Blijf op de hoogte en volg Erwin & Irene

08 Februari 2008 | Nederland, Amsterdam

Er was eens…
een zonnig weekend in september 2006, het Travelmaniacsweekend, een weekend waar mensen bij elkaar komen die een passie delen. Reizen !
Daar leerden wij elkaar kennen, inmiddels ruim anderhalf jaar geleden en vanaf de eerste dag zijn we gaan fantaseren over een reis. Het fantaseren ging al snel over in plannen maken toen we elkaar echt lief bleken te vinden.
Zoveel te zien maar hoeveel tijd hebben we daar dan eigenlijk voor. Drie maanden vond de een wel lang genoeg, maar na enig zeuren van de ander werden dat er toch al vier. Opdat het niet te lang zou duren voor we weg konden, maar we toch ook nog tijd genoeg hadden om te sparen en wat voor te bereiden kozen we de periode maart t/m juni 2008. Vanaf dat moment begon de tijd te vliegen.

Kaart
Waar wilden we heen, was de volgende toch wel belangrijke vraag. Keuze genoeg: Zuideuropa met uitstapjes naar Marokko en Tunesie en dan via Turkije en Oosteuropa weer terug. Zuidamerika of Zuidholland-Dakar ? De Europareis zou leuk zijn. Maar we wilden eigenijk iets grootsers en avontuurlijkers en we zouden natuurlijk op de motor gaan. Zuidamerika in maar 4 maanden... daar zou je toch liever 6 maanden rond willen trekken. En in die periode naar Afrika rijden zou toch wel betekenen dat we daar in juli volledig verschrompeld, uitgedroogd en roodverbrand aan zouden komen vanwege de hitte.
Van Afrika naar Europa rijden werd het volgende idee. Met de hitte mee dus of net voor de hitte uit als het even mee zit. Vervoer van de motoren werd het volgende ding om uit te zoeken, maar waarheen moesten ze dan vervoerd worden en welke motorren gingen we dan eigenlijk vervoeren. De eerste vraag was redelijk snel beantwoord: Corne tipte ons over Ghana. Makkelijk land, voertaal Engels, redelijk ontwikkeld en een mooi begin voor een route naar het noorden. Met één blik op de kaart vonden we al dat hij gelijk had. Eindelijk konden we van start met de voorbereidingen !

Motoren
En welke motoren gingen het worden ? Eigenlijk hadden we niet veel keus: een XR en een XT, allebei al fink gebruikt, en de een had net iets meer nadelen dan de ander. En toen de een verliefd werd op een TT600RE, werd de ander dat natuurlijk ook al snel. Lang leve Marktplaats: net onder de rook van Rotterdam werd de ene van 8457 kilometers oud gescoord en een weekend later kochten we de tweede van een limburgse dame die er alleen met haar zachte billen op gezeten zou hebben en de teller op 4565 had laten staan.
De beide motoren moesten nog wel wat aangepast worden. Variërend van inzet van zeer professionele bedrijven tot het beter huis-tuin-en-keuken-geknutsel. Voor het overzicht: TTe is die van Erwin, TTi is die van Irene
TTe is een stuk hoger op de poten gezet, want Erwin is er eigenlijk iets te lang voor een originele TT. De vering van een TTR een ouwere en hogere versie van ongeveer dezelfde motor, maakte 'm na wat aanpassingen door HK suspensions perfect op hoogte. Ook de vering van TTi werd daar onder handen genomen. Verder moesten er natuurlijk grotere tanks komen, die echter die bijna 2 maanden op zich lieten wachten en waarbij helaas ook nog een deel van het bevestigingsmateriaal ontbrak. En bij de eerste tankbeurt bleken ze "slechts" 18 liter groot, in plaats van de verwachte 20 liter. Dat scheelt bijna 40 kilometers rijden, want de TTs blijken 1:20 te rijden, lekker zunig ! Handkappen ter bescherming van de knuistjes en de hendeltjes mochten op beide TT’s ook niet ontbreken evenals een 12v-aansluiting voor de gps’en en batterijenlader.
Erwin heeft de TTi opnieuw afgesteld, zodat die niet meer hikt en een andere bedieningsblokje erop gezet zodat de berijdster niet meer tuutert als ze aan haar knipperlichtknopje denkt te zitten.
Piece de resistance zijn toch wel de koplambeschermers die zijn gefabriceerd van een fietsmandje, gratis verkregen bij de plaatselijk fietsenhandel.
Om onze spullen netjes te vervoeren heeft Gerard Broers twee werkelijk prachtige RVSbagagerekken in mekaar gelast ! Twee ortliebzijtassen, 2 roltassen en elk een tanktas moet genoeg ruimte bieden voor onze onderbroekjes en tandenborstels.
TTe heeft nog een verhoogd zadel gekregen dat we zelf in elkaar gekleid hebben. Dat doen we nooit meer, Ray is de volgende keer onze man ;-) Twee lekker schapenvachtjes moeten onze derrieres beschermen tegen ongewenst doorzitten. Verder hebben we nog een heuse Curveremmer opgeofferd aan twee windschermpjes. De man van Blokker zei nog dat we jaaaaren plezier van zo’n kwaliteitsemmer zouden hebben.
De TTi is nog van kleur veranderd, al het blauw is zwart geworden. Voor de diverse onderdelen hebben de deur nogal plat gelopen bij Bruggeman.
Verse nopjes, kettingen en tandwielen zitten er inmiddels op, het krat is klaar. Dat hebben we gemaakt van twee overgebleven kratten die we hebben losgepeuterd bij de plaatselijke motorboer, aangevuld met Gammaspul.

Troep
Verder hebben we nog een enorme berg gewone spulletjes en informatie verzameld. Wees niet bang, daar volgt geen opsomming van.
Met het uitstippelen van de route zijn we inmiddels ook al een eind op weg, Ghana, Togo, Benin, Niger (klein stukje maar, nu we toch in de buurt zijn), Burkina Fasso, Mali, Senegal, Guinee-Bissau, Gambia, Mauretanie (daar blazen we supersnel doorheen), Marokko, Portugal, Spanje, Frankrijk, Luxemburg (maar alleen als de benzine daar dan nog goedkoop is), Belgie en dan zijn we weer in Nederland waar we op 1 juli weer aan het werk gaan.

Gelukkig duurt dat nog even en zullen we in de tussentijd vele kilometers afleggen op onze TTs, een hoop avonturen beleven, landschappen doorkruisen en mensen ontmoeten. Wij hebben er ontzettend veel zin.
We zullen met regelmaat rapporteren via dit weblog. Hopelijk gaat het ook lukken om hier regelmatig foto's op de zetten, maar dat hangt natuurlijk af van de internetfaciliteiten. Op dit weblog bestaat de mogelijkheid om fotoruimte voor ons te kopen, maar dat hoeft niet hoor, we hebben onszelf al ingekocht voor 200 foto’s en 2 minuten film, dus dat is voorlopig wel voldoende. Misschien kunnen we nog meer foto’s laten zien via een andere website, maar dat laten we tegen die tijd dan wel horen. We zijn per mail bereikbaar op weghanahuis-apenstaartje-hotmail-punt-com

Morgen gaan de motoren op transport en wij vertrekken 3 maart.

• 11 Februari 2008 - 18:33

Irene:

de foto's openen niet allemaal even goed. klik 2 keer op de foto die je wil zien, dan heb je zeker het juiste formaat en de juiste ondertitel.

• 17 Februari 2008 - 20:27

STEVE:

Mooi avontuur, en met zo'n solide fiets en dito tanktas is voldoende veilige marge ingebouwd .....

• 18 Februari 2008 - 16:14

Springwitch:

De tijd vliegt inderdaad. Het vertrek staat voor de deur. En mogelijk zijn jullie precies op tijd terug om te helpen met verhuizen ;-)

• 26 Februari 2008 - 11:01

Nico:

Leuke weblog ga hem beslist volgen, wij wensen jullie een goede reis en veel avontuur.
    Groet, Truus en Nico

• 27 Februari 2008 - 16:20