Naar de kust - Reisverslag uit Hayling Island, Verenigd Koninkrijk van Erwin & Irene - WaarBenJij.nu Naar de kust - Reisverslag uit Hayling Island, Verenigd Koninkrijk van Erwin & Irene - WaarBenJij.nu

Naar de kust

Door: Erwin & Irene

Blijf op de hoogte en volg Erwin & Irene

25 Juni 2023 | Verenigd Koninkrijk, Hayling Island

Die North Downs Way is hartstikke mooi, maar het komende stuk zigzagt zo enorm dat het niet op gaat schieten. Omdat het weer in Engeland de komende tijd nog prachtig blijft en het in Spanje stukken minder is hebben we besloten om pas vanuit Plymouth over te steken naar Santander. We hebben de Kanaalroute ook nog in onze GPSen staan en besluiten die te gaan volgen. Daarvoor moeten we wel een stuk naar het Zuiden opschuiven, maar we weten zelf een prachtige route te maken. Eerst komen we door Tonbridge waar een lel van een kasteel staat. Rond lunchtijd zijn we bij Penshurst Place [e-38] Gardens waar de London- Brighton klassiekersrally pauze houdt. Mooie auto's gespot! Als we even later zelf een koffiestop houden bij een soort Landwinkel komen er nog een hoop voorbij. Via twee oude spoortrajecten de Forest Way en de Worthway fietsen we daarna naar Crawley. Op het laatst moeten alle tassen nog van de fietsen want er ligt een boom dwars over het pad. Van een andere fietser horen we dat die er een half uur daarvoor nog niet lag. In Crawley hadden we een goedkoop hotel geboekt bij gebrek aan een camping daar in de buurt. Niet zo gek dat die er niet veel zijn, London Gatwick ligt net ten noorden van deze nogal troosteloze, ruige stad.

Eindelijk eens Indiaas gegeten, maar mijn gerecht was zo heet dat de smaak er bij in schoot!

Ook de volgende etappe hadden we zelf op de kaart uitgezet. De route voerde ons richting de South Downs via allerlei mooie maar ook minder begaanbare paden door mooie bossen en heideachtige omgevingen waar de loslopende paarden tegengehouden worden met veeroosters of een flink hek om de tuin. Een pad liep naar een waterrijk dalletje waar kennelijk ook regelmatig paarden en koeien liepen. Een pad van dikke klei dus met allerlei hoefsporen en daar mochten onze stapjes ook bij. We kwamen wel bij een oud kanaal uit met een mooie stenen brug in de middle of nowhere en even verderop vonden we een mooie plek om te picknicken. Stoeltjes gepakt en genieten maar. Roofvogels in de verte en opeens zagen we een witte uil een rondje maken. Misschien wakker geworden van de geur van onze gerookte ham op brood? We eindigden op de Camping van Gratham waar we in de local village shop nog precies terecht konden voor de juiste ingredienten voor een lekker pastamaaltijd.

Vanaf Gratham kwamen we in de South Downs terecht. We zagen allerlei onverharde paden zowat recht de berg op gaan. Supermooi, maar niet te doen met onze bagage (en ook zonder waarschijnlijk niet ;-)

Nee, we houden het vandaag bij het asfalt, nou oke een klein stukje dan... Er was een wegafsluiting en we werden gewaarschuwd dat er daarom als gekken gereden werd. Dus toch maar weer een stukkie via een pad naar beneden.

We hadden gepland om op Hayling Island te slapen, een schiereiland met zo te zien heel wat toerisme, dus we besloten een keertje niet vooruit te bellen, mailen of boeken. De brug over het eiland stond helemaal vol, dat het zo toeristisch zou zijn hadden we nu ook weer niet gedacht. Maar er bleek een ongeluk gebeurd te zijn waardoor alles en iedereen naar het eiland helemaal vast stond. Behalve wij :-), voor ons was het heerlijk rustig op de weg. We kwamen langs het ongeluk en het zag er niet best uit... drie auto's in de poeier. Bij de camping aangekomen was er niemand,de campingmeneer bleek dus ook ergens vast te staan met z'n auto, hoor de en we toen hij terugbelde. We mochten een plekje zoeken, wat wel lukte op het enorme lege terrein. Snel een was gedaan, en naar het dorp om daar bij een van de Indiërs neer te strijken. Stuk lekkerder dan de vorige keer :-)