Nog effe frans praten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Erwin & Irene - WaarBenJij.nu Nog effe frans praten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Erwin & Irene - WaarBenJij.nu

Nog effe frans praten

Door: We

Blijf op de hoogte en volg Erwin & Irene

27 Juni 2008 | Nederland, Amsterdam

Woensdag 18 juni, Sete-Bedoues
De boot meert omstreeks een uur of 9 aan, we hebben onze onwelriekende motorpakken weer aan en eindelijk mogen we weer op onze schapenvachtjes plaatsnemen. Althans dat dachten we, nog even geduld a.u.b.... Er moesten namelijk eerst een stuk of 20 Goldwings (waarvan sommigen met aanhanger) opgeladen en omgekeerd worden en die stonden natuurlijk allemaal voor onze motoren. Het duurde effe, maar was wel amusant, voor ons dan ;-). Best moeilijk manoevreren met zo’n ding, vooral omdat er op de scheepsvloer regelmatig wat sjorogen zaten waar ze die motoren dan over- of omheen moesten duwen.
Op de kade nog even ons paspoort laten zien, gelukkig weer geen bagagecontrole, en afscheid genomen van de Tenere-fransoos.

Hee, wat is Frankrijk toch schattig, best wel weer leuk hier. Leuke dorpjes, we rijden volwaardige bergpassen, inclusie steile haarspeldbochten terwijl we niet boven de 300 meter komen ! We rijden door een zoetige lucht en gele kleuren, de brem staat overal in bloei. Leuk gezicht zo’n rotsige berg met gele stippen.
Later op de dag komen we wel weer echt hoog maar daar is het ook erg koud, brrrrr, ritsen dicht ! Die tropenjasjes zijn voor hier toch wel een beetje te fris.
Ons trieste gevoel is al weer een beetje aan het wegtrekken en ’s avonds zetten we voor het eerst ons tentje op, aan de Tarn.

Bedoues, 886 km van huis, 14620 km gereden

Donderdag 19 juni, Bedoues - Usson-en-Forez

De wekker stond vroeg maar we werden pas bij de eerste zonnestralen echt wakker. Ahhh, tis al tien uur, schande ! Was best een fris nachtje, brrrrrr wat was het koud in onze slaapzakkies. De thermometer wijst 8,1 graden aan. Da’s 39 graden kouder dan op weg naar Timboektoe maar wel een fijne reden om lekker dicht tegen mekaar aan te kruipen.
Bij de camping was gelukkig nog een broodje voor ons over en klokke 12 verlieten we het terrein. Weer een prachtige route, hoe kan het ook anders in Frankrijk. Veel kleine ouwe dorpjes, steile klimmetjes en bochtige afdalingen. Nog nooit eerder gezien in Frankrijk: bij sommige weggetjes staat een bord dat het difficile en dangereux is ! Dat vinden wij fijn; vast geen campers die ons tegemoet komen of waar we achter hangen.
Nog even een Afrikaans tafereeltje gezien: schapen op de weg, in een bocht natuurlijk.
Bij de camping is geen receptie, we moeten ons wenden tot mevrouw Boubon van de pappetterie. Nou dat doen we morgenochtend wel hoor, ze is vast niet meer aan het pappetteren om 7 uur ’s avonds.

Usson-en-Forez 766 km van huis, 14825 km gereden

Vrijdag 20 juni, Usson-en-Forez - Savigny-les-Beaune
De scherpe bochten maken plaats voor wuivende graanvelden en strakke wijnvelden. Dat biedt zo nu en dan de mogelijkheid om een onverhard paadje tussen de wijnstokken door te nemen. Joepie ! Vooral de voorbanden zijn daar eigenlijk niet meer geschikt voor. Die middelste dubbele nopjes van Erwins TT voldoen inmiddels niet echt meer aan de wettelijke eisen, maar die aan de zijkant compenseren dat ruim voldoende ;-). Daar redden we het nog wel mee tot thuis.

Savigny-les-Beaune, 578 km van huis, 15099 km gereden

Zaterdag 21 juni, Savigny-les-Beaune
We hebben er nog maar een dagje lekker niks doen ingelast en luieren eerst wat op de camping en bezoeken daarna het chateau, annex museum, in het dorp. Een paar honderd ouwe motoren, raceauto’s, vliegtuigen en antieke landbouwmachines later zijn we helemaal kijkmoe. We gaan nog even naar de supermarche voor boodschappen en om te tanken en vergeten helemaal dat je niet 2 motoren vol kunt tanken als je maar op eentje gaat.

Zondag 22 juni, Savigny-les-Beaune - Chalons-en-Champagne
De blauwe lucht met zo nu en dan een wolkje heeft plaatsgemaakt voor flinke bewolking waar aan de horizon ook wat regenbuien uit vallen. We weten met grote omtrekkende bewegingen de meeste buien te ontwijken, maar dat levert dusdanig veel kilometers op dat we op enig moment op zoek moeten gaan naar een benzinestation. En die zijn schaars op de kleine weggetjes en op zondag al helemaal in Frankrijk. We besluiten zelfs richting peage te sturen zodat we daar eventueel op kunnen om te tanken. Op de GPS is te zien dat daar wel stations zijn. Helaas moesten we dan echt de donkere wolken in en al snel waren we kletsnat.
Gelukkig was er net voor de peage aan tankstation en werd het weer droog, dus konden we daarna weer rustig aan over de natte weggetjes naar Chalons-en-Champagne rijden. Daar hebben we maar lekker een hotel genomen en dat was maar goed want ’s nachts hoosde het. ’s Avonds hebben we het er maar eens goed van genomen met een uitgebreid diner. Dat het eten hier flink duurder zou zijn dan in Afrika hadden we wel verwacht, maar die 6 euro voor een biertje (nou ja een halve liter) kwamen toch wel hard aan. :-0

Chalons-en-Champagne, 369 km van huis, 15439 km gereden

Maandag 23 juni, Chalons-en-Champagne – Dinant
Teletekst beloofde voor het weer niet veel soeps in Noordfrankrijk dus zijn we maar snel noordwaarts getrokken om weer in warmere en drogere regionen te komen. Strak blauwe lucht de hele weg, met hier en daar een wit veegje aan de lucht. Prima weer dus.
Ergens bij een picnickplek bij een rivier zelf een potje koffie gekookt want veel cafes zijn er onderweg niet in de kleine durpjes en wat er is ziet er dicht uit.
Een keertje een onverhard pad ingeslagen dat verderop verhard zou worden, maar helaas, het was nogal een modderbende en dus maar omgekeerd.
In Dinant op de camping gestaan om de dure dag van gisteren te compenseren. Daar stonden ook twee Engelse jongens met een BMW en een Caponord die naar de Alpen wilden en eerst nog even in Belgie bij de oorlogsgraven van hun opa’s gingen kijken. Dat was voor ons even een raar besef. Het waren duidelijk maagdelijke motorkampeerders met allebei 3 koffers en een roltas. Kookspullen hadden ze dan nog niet bij zich, maar eentje had wel een hamer bij zich, wat dan weer fijn voor ons was. Alsof er voor het zicht een laagje grond en gras op een keienveld was gestrooid.
De jongens vonden het ook maar raar dat er geen pleepapier in de wc’s hing, dat moesten ze dus zelf gaan kopen.

Dinant 222,7 km van huis, 15723 km gereden

Dinsdag 24 juni, Dinant-Abele
Oei oei, wat is dat wennen, wat een drukte. Hoe verder we Belgie in rijden hoe vaker we moeten wachten voor stoplichten of achter een rij auto’s terecht komen. Een tikje ongeduldig manoevreren we overal doorheen.
We hebben besloten voor de lunch vlaamse frieten te willen eten, maar het aantal frituurs is kennelijk aanzienlijk verminderd. Pas om half 3 strijken we neer bij een frituur die geprofiteerd heeft van een automatiseringsslag bij een benzinestation en zich in het voormalige winkeltje gevestigd heeft. Wat een vette boel eigenlijk, en ze hebben ook al geen tartaresaus L Met een volle pens rijden we via de Westerscheldetunnel (wat een belachelijke tolprijs voor motoren zeg !) Zuid-Beveland op. Kort daarna staan we bij Erwins opa op de stoep die erg blij is met het verrassingsbezoek. ’s Avonds kamperen we luxueus in de stacaravan van Erwins ouders vlakbij.

Abele, 110,0 km van huis, 15959 km gereden

Woensdag 25 juni, Abele-Lisse
Woeha, kunnen we hier ooit aan wennen ? Wat is het hier vreselijk druk. Gek hoor als je via Den Haag rijdt !
Bij Erwins ouders worden we zoals gewoonlijk verwend met lekkere hapjes en drankjes en even later op de avond komen we dan eindelijk thuis.

Thuis, 16133 geweldige kms gereden

• 27 Juni 2008 - 19:30

Joscha:

Welkom thuis!

We hebben allemaal kunnen genieten van mooie verslagen. Het zal wel weer wennen worden aan het drukke kikkerlandje. Jullie kunnen in elk geval terugkijken op een mooie onvergetelijke tijd.

• 27 Juni 2008 - 19:39

Lyon En Joke:

Dit was weer een prima update en een mooi eind aan jullie uitgebreide reisverslag.
    Natuurlijk snappen we dat het een behoorlijke klus is geweest,maar we hebben er zeer van genoten,dus bedankt!!
    Intussen hebben we jullie gesproken,gevoeld en geroken(grapje) en dat was helemaal top!!
    Alvast sterkte 1 juli.
    Groetjes en tot ziens.

• 27 Juni 2008 - 19:46

Ray:

Irene en Erwin,

welkom thuis!!
    Leuk om met jullie zo mee te rijden

Ray

• 27 Juni 2008 - 20:14

Astrid Eerland:

Jeeeeeee! jullie zijn er weer. Wat een mooi eindverslag, wat een overgang voor jullie, maar goed dat je niet gevlogen hebt, dan weeet je helemaal niet meer hoe t zit...
    Tot snel xxxxxxxxxxxxAssie

• 27 Juni 2008 - 21:09

Gerben En Margot:

Hoihoi
    welkom terug in nat Nederland... tja en nu wordt het weer wennen!

We hebben ontzettend genoten van de verhalen, maar het is ook wel weer heel leuk om te lezen dat jullie weer terug zijn.

we hopen jullie weer snel eens te zien, grts
    Gerben en Margot

• 28 Juni 2008 - 08:43

Ad En Pamela:

Wat een avontuur en prachtig vastgelegd.Ik heb genoten van de verslagen en foto's. En weer veilig thuis.

• 29 Juni 2008 - 09:36

H&M:

Welkom thuis luitjes!!
    Had deze week nog aan jullie gedacht in CH, nl zag 2 offroadjes met bepakking aan lac 'd Neuchatel.
    Genoten van de verslagen en foto's!!
    Wij moet noch het nodige doen aan de brommers.
    )Margrieta is lekker bezig geweest, binnenkort de foto's.
    KTM is bijna OK en erg zuinig gebleken na verbouwing van carburateur. Binnenkort maar afspreken??

• 29 Juni 2008 - 09:53

Sylvia & Marcel:

He Irene en Erwin,

Welkom thuis in alle drukte. Geniet vooral nog heeeeel lang na.

Tot later

• 29 Juni 2008 - 16:07

Lydia, Olivier & Kid:

bien arrivee en Hollande! Jullie hebben het gehaald! we hadden niet anders verwacht. Regelmatig hebben we eens gecheckt en jullie wel een wee gevolgd (en ikke maar vertalen voor olivier - mocht je overwegen je memoires uit te geven dan is de franse versie reeds mondeling klaar). We hadden nog stiekeme hoop jullie even te zien in Belgie (zie ons berichtje van eind april) maar snappen ook wel dat wanneer het paard de stal ruikt hij in galop schiet.
    Hoewel: frieten bakken kunnen we wel en tartaarsaus was er ook in huis geweest ;-)
    Het ga je goed en wie weet hebben we nog eens gelegenheid ervaring uit te wisselen. Any time. Oh pardon: quand vous voulez!
    Hartelijke groet, Lydia, Olivier, Mathias en Margot
    lydia.bottenburg@telenet.be

• 30 Juni 2008 - 06:20

Edwin:

Welkom thuis !!!
    Leuk om zo mee te kunnen leven met jullie belevenissen.
    Erwin, ga je nu 1 juli met de motor naar je werk ? :-)
    Geniet nog even van je ADV.

• 30 Juni 2008 - 07:33

Roos:

Welkom thuis!!

Ik heb enorm genoten van alle verslagen, maar ik hoop binnekort de avonturen nog een keertje maar dan uit jullie mond te horen ;-))