Bootje varen - Reisverslag uit Tanger, Marokko van Erwin & Irene - WaarBenJij.nu Bootje varen - Reisverslag uit Tanger, Marokko van Erwin & Irene - WaarBenJij.nu

Bootje varen

Door: We

Blijf op de hoogte en volg Erwin & Irene

17 Juni 2008 | Marokko, Tanger

Na onze laatste bericht vanuit Chefchaouen moesten we er toch echt aan gaan geloven, de terugreis was echt begonnen. Het enige stuk van de reis waar we echt helemaaaaaal geen zin in hadden.

Na Chefchaouen hebben we nog een mooie zondagsrit door de Rif richting Tanger gemaakt. Hier is het toch weer wat fijner dan gisteren, of zijn we al wat gewend aan de cultivering ? In ieder geval zijn er weer ongerepte bergen te zien. Ook hier zien we weer mannen en vooral vrouwen in klederdracht, met een hoedje op met pompons eraan. Hoe zou dat ooit zo ontstaan zijn ?
We rijden langs de rivier waarin kleding en auto's worden gewassen richting zee. Een eind landinwaarts voel je al de lekkere frisse zeewind, als we aan zee zijn eerst maar een koffie aan het strand op een terrasje. De weg langs de kust slingert lekker en biedt steeds mooi zicht op de kustlijn.
Het laatste stuk rijden we toch maar over de snelle weg ipv langs de kust om nog tijd te hebben in Tanger (om de was te laten drogen). Toch weer een soort van snelweg :-( met gescheiden rijbanen en een max. toegestane snelheid van 100 km/u.
In Tanger staat bij het hotel dat we zochten "fermé" op de deur en bij de overburen is de deur ook al dicht. Na even dralen zien we daar toch toeristen uit de deur komen. Je moet er even aanbellen om binnen te komen. De boel aan de overkant bijkt verkocht te zijn. De motoren stallen we in de parkeergarage even verderop.
In de stad kopen we 2 grote tassen om morgen de motorkleren in te doen naar de boot. En bij een drankwinkel scoren we een flessie rooie Guerrouane. Opvalllend veel antieke camera’s in de etalages van fotowinkels hier.
's Avonds maken we een wandelingetje over het nepstrand. Da's echt een druk plekkie zo 's avonds laat met nootjesverkopers en paardenritjes en aan de boulevard is het helemaal druk. Heel anders het Marokko dat we tot dan toe gezien hebben.

Tanger, 2007 km van huis, 14432 km gereden

Maandag 16 juni is dan de dag dat we Afrika gaan verlaten, boehoehoe L
We slapen een beetje uit en kopen wat lekkere dingetjes voor op de boot. We delen de tassen anders in zodat er maar 1 set zijtassen mee hoeft naar de hut. Als we om 1 uur bij het hotel vertrekken (we hebben er een uurtje bijgebietst) helpt de schoonmaakdame zelfs met het sjouwen van de tassen. Ze wil vast ook graag naar huis en alleen onze kamer moet nog gedaan.
We laden alles op de motoren en die zien er lekker afgeladen uit met de grote motorklerentas nog voor de roltas. Ik (E) draai ze allebei om in het behoorlijk steile straatje en we rijden richting terrasje. We zien de Teneree van de Fransoos uit Marrakech weer staan en zetten onze TTRen er achter. We drinken daar wat en kletsen wat weg in ons beste Frans.
Tijd voor de lunch, dat doen we op een ander terras want hier ziet het er niet zo eet smakelijk uit. (dwz, er eet niemand en er hangen 2 uitgedroogde kippen aan de gril).
Even na drie uur rijden we het haventerrein op, de bordjes Sete wijzen ons naar de oosthaven en ik (E) herken het terrein van de Raid. Na de paspoortcontrole en omwisselen van ons voucher voor echte tickets wordt ons verteld dat we in haven west moeten zijn. Ook goed. De Fransoos die inmiddels ook hier was gelooft het nog niet zo en blijft in oost. Terwijl Erwin binnen was kwam er nog een man in een klein autootje vragen of wij van de Rally waren ? Huh een rally ? Nu nog ? Leuk, straks brommers kieken dus !
Wij gaan in west door de voertuigcontrole, sommige auto's worden echt binnenstebuiten gekeerd. Er staat een bus afgeladen met meloenen, uien, lampen en weet ik wat nog meer die half uitgeladen wordt. Er wordt druk geklopt met een schroevendraaier op alle holle delen van een auto. Wij mogen gelukkig zo door zonder uit te hoeven pakken, hoewel er nog wel even op een voorband geklopt wordt.
Bij de boot moeten we nog wachten op onze beurt zodat we naar de punt kunnen rijden. Daar worden we (de motoren dus) met z'n 3en (incl. Fransoos) aan elkaar gebonden. Op naar onze luxe hut met groot bed en eigen badkamer J
De boot vertrekt uiteindelijk pas om 7 ipv 6 uur en de laatste auto rijdt niet lang daarvoor aan boord. Ook zijn de motoren van de Rally gearriveerd, vanaf de achtersteven zagen we ze naar binnen rijden: allemaal Goldwings met alles erop en eraan! Pffft, da's echt geen rally, alleen de ene BMW 1200 GS met complete kofferset komt een heel klein beetje in de buurt.

Het is lekker zonnig en helder en aan de overkant zien we Spanje liggen. We bljven buiten tot het te koud wordt en genieten van het retedure biertje en wat nootjes. We hebben gekozen voor de 2e maaltijdgang en mogen om kwart voor 9 aanschuiven. Bleek dat we hadden moeten reserveren, maar er kan nog een tafeltje geboekt worden. Geen diner a deux want er komt nog een gezellige fransooos bijzitten waar geen boe of bah uitkomt en dus bij ons ook niet. Als we gaan slapen schijnt de maan helder over de zee en ons raam binnen.

Ergens op zee, minder dan 2007 km van huis, 14432 km en een beetje gereden

Dinsdag 17 juni
Boatlife: ontbijten, lunchen, dineren, biertje, wijntje, lezen, sudoku, hangen, staren, nootjes, zonnetje, Balearen en Spanje gezien.
Iemand roept dolfijnen maar die zag Erwin wel (denktie) maar ikke nou weer niet.

Ergens iets noordelijker op zee, weer een stukkie minder ver van huis, geen km gereden