weghanawhagga - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Erwin & Irene - WaarBenJij.nu weghanawhagga - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Erwin & Irene - WaarBenJij.nu

weghanawhagga

Door: we

Blijf op de hoogte en volg Erwin & Irene

08 April 2008 | Burkina Faso, Ouagadougou

We zijn aanbeland in de stad met de leukste naam van heel Afrika, Ouagadougou. Meer dan de naam is het eigenlijk ook niet want er is niet heel veel te beleven. Maar we hebben een missie, 3 eigenlijk: olie, banden en visa voor Mali. En een beetje rustig aan doen want het zwakke geslacht is snipverkouden. Ja, dat kan dus zelfs als de temperatuur niet onder de 29 graden komt.
De afgelopen dagen via de stadjes Dori en Kaya afgezakt naar het midden van Burkin Faso. De eerste dag alleen maar asfalt gereden, speciaal voor Irene, om even bij te komen van de 2 loodzware dagen daarvoor.
Die asfaltweg voerde ons langs Bani waar volgens de Lonely Planet de 7 moddermoskeen te zien waren. Bij het bordje Bani zien we 4 afbrokkelende gebouwen op een heuvel staan maar als we voorbj de heuvel rijden komen we in het echte dorp waar nog een grote moskee bijna in volle glorie staat. Binnengaan gaat helaas niet want de crosslaarzen uitdoen en dan op sokken door het stof verder.... liever niet. We gluren wel door de 3 poorten naar de binnenplaats waar de echte moskee staat. Met de motoren rijden we verder de kleine straatjes in en er verzamelen zich steeds meer kindertjes die op enig moment joelend en gillend achter ons aan rennen en fietsen. Jammer dat we daar nou geen foto van hebben.
Onderweg nog 2 man (met uniform) op een brommer met mitrailleurs gezen en ook nog een controle gehad door mannen met mitrailleurs die lekker onder een boom zaten (ook in uniform). We zijn eerst even doorgereden om te overleggen - er schijnen namelijk wel eens overvallen plaats te vinden door "coupeurs de route" - en toen toch maar even teruggegaan want ze zagen er wel echt uit. Erwin heeft even met ze gebabbeld en zij wilden van ons weten hoe de route was. Misschien durfden ze zelf niet ?
Verder liepen er nog 2 gieren op de weg te doen alsof ze kalkoenen waren, beetje suf heen en weer drentelelen, voor onze wielen natuurlijk.
Handige bewaarplaats voor stro of hooi hebben ze hier, de bomen ! Dan kunnen de koeien, geiten en schapen er lekker niet bij. We zijn hier natuurlijk precies in de droge periode dus de akkers zijn dor en bruin. In de rivieren is geen water te zien maar in de regentijd lijkt het wel verwoestend te zijn. We kijken al uit naar de foto's van Harold en Margrieta later dit jaar als er wellicht nog wel water staat. Wij zien vooral lege beddingen, veel afgebrokkelde oevers en diepe sleuven. De bruggen worden beschermd met basaltblokken en er worden 2 nieuwe dammen gebouwd.
In Kaya zitten we in een 2sterren hotel, waar Erwin heel afrikaans de prijs tot 2derde heeft afgepingeld !
Daar maken we 's avonds weer de domme fout om niet van tevoren ons eten te bestellen. Met knorrende magen zaten we popelend een kwartiertje of 3 in de warme eetzaal op ons diner te wachten. De voortgang was een beetje te volgen want we zagen de boodschappen langs komen.
We lopen nog even door het stadje en verbazen ons over het assortiment in het kleine supermarktje. Diverse wijnen, campinggaz lampen, chips, zuivel, van alles. Ook de handkarren vallen op. Sinds Ghana was er de "standard issue" 4 autowielige handkar met draaiende vooras om te sturen en trekstang. Hier is de handkar 3 brommerwielig en wordt er geduwd. Sturen doe je door het enkele voorwiel omhoog te drukken en em wat te draaien.
We kijken nog even bij een feestje waar volop gedanst wordt op een lekker muziekje. Da's beter dan die feestjes in Ghana, waar de dames opgedoft op een rijtje op een stoeltje zitten met keiharde muziek.
Bij het hotel komt er nog een jongen van tegenover aangelopen met een briefje met zijn adres in z'n hand. Of ik dat wil hebben, vraagt ie een beetje schuchter. Nou... nee.....
De volgende dag lonken de kleine weggetjes op de kaart al weer, veel leuker en rustiger dan asfalt. We komen door dorpjes, waar de straat geflankeerd wordt door grote bomen, waarvan er helaas al veel gekapt waren of al half tot houtskool waren gestookt. Route was weer bijzonder mooi en gelukkig geen zand, maar wel lekkere pistes met diverse schitterende uitzichten, waaronder meerdere heuse tafelbergen. Uiteindelijk in Mane, via de politie waar Erwin de weg heeft gevraagd en het schoolplein, de route gevonden de we wilden hebben, althans het leek erop maar hij ging beduidend anders dan op de kaart en de gps. Erwin heeft nog een mevrouw op de fiets aangereden. Hij zegt natuurlijk dat ze viel omdat ze achterom keek, maar of dat geloofwaaardig is... ;-)
Onderweg veel barrages, betonnen bakken waar het water door kan stromen. Als je daar te hard door gaat dan komt de achterkant flink omhoog stuiteren.
In Ouaga bij het hotel treffen we nog net 2 Engelse mannen aan die met elk een KTMadventure640, net zo bepakt als wij, met ortliebs dus, maar met flink afgekloven bandjes. Jeremy en Keith zijn op weg naar Kaapstad en te volgen via www.2wheels2africa.com. Ze zijn van plan om door Nigeria te gaan.... stoer of dom ?
En dan onze missies.... banden hebben we eigenlijk nog niet nodig, 4000km hebben ze pas geleden en zo hard slijten ze niet. In Bamako schijnen ze ook Deserts te verkopen, hoewel er volgens Keith ook nepperts tussen zitten. Ha, nog 2 missies te volbrengen.Onze zoektocht naar olie voert ons langs elk tankstation in het centrum van Ouaga en dat zijn er zo'n 20. Echt op elke straathoek zit een Total, Shell of Petronas of zoiets. Maar nergens verkopen ze olie voor motoren. De meeste verkopers zeggen dat we er gewoon auto-olie in kunnen doen en dat is dan ook volop te koop. Iemand nog ervaring met Total Quartz 7000 (halfsyntheet) of 9000 (volsyntheet) auto-olie in een motorfiets en al dan niet slippende koppeling?
Bij een brommerzaak weten ze ons namelijk te vertellen dat de olie die wij nodig hebben overal uitverkocht is. :-/
Lopend van tankstation naar tankstation treffen we wel weer veel mensen die ons van alles willen verkopen en dan beledigd doen als we daar geen zin in hebben. Beetje zeggen dat wij racisten zijn terwijl zij alleen hun praatje tegen ons (les blancs worden we genoemd) beginnen en niet tegen hun landgenoten. Verder zitten er volop wapenwinkels dus mochten we ons onveiig voelen, dan kunnen we altijd een fijn geweer aanschaffen. Missie 2 is vooralsnog dus niet gelukt.
Voor missie 3 zijn we vanochtend op pad gegaan, op naar de Malinese ambasade voor een visum. De eerste keer weer sinds ons 5-landen visum dat we in Accra haalden. Water mee, psion computertje, boek, koekjes en binnen een kwartier staan we al weer buiten... 2 visa rijker en 50000 CFA armer + 100 CFA voor het betaald brommerparkeren. Dat was snel.
Intussen is het lunchtijd, alle winkels zijn dicht tot half vier, iedereen luiert want het is loeiheet en de warmte prikt in je ogen. We hebben in de tuin van een restaurant vol leuke metalen kunstwerken zojuist onze sandwiches besteld. En ja hoor, daar komt een manneke langs met de vers gekochte baguetjes.

Ouagadougou, 4458 km naar huis

(foto's later vanwege onhandig internetcafe)

• 08 April 2008 - 14:31

Diane Janssen:

Ik heb snel ff gegoogled voor jullie mbt de olie. zie hier....(antwoord van Total site)

Kan ik olie voor een automotor ook gebruiken voor mijn motorfiets?
    Nee, want de viertaktmotoren van motorfietsen werken anders dan die van auto's (hogere toerentallen en temperaturen). De motorolie dient tevens vaak voor het smeren van de tandwielen in de versnellingsbak en de koppeling, waardoor een olieformule met additieven voor extreme druk nodig is.

Maar ja ik ben natuurlijk een leek.......en of je hier wat aan heb...

gr. Diane

• 08 April 2008 - 16:30

Sander:

..over olie:

Vraag: Bij het verversen van de olie van mijn Suzuki SV650 motorfiets vroeg ik mij af wat precies de verschillen zijn tussen de Castrol GPS (motorfietsolie, 4-takt) en de Valvoline Durablend (auto-olie) waar ik normaal gesproken mijn VW Golf TDI mee vul.
    Ik weet dat auto-olie bepaalde dopes bevat die de werking van de koppeling van mijn Suzuki motor kan beïnvloeden. Maar los daarvan: de oliën zijn beide een SAE 10W-40. De API-aanduiding die de kwaliteit van de olie weergeeft is bij de Castrol-motorolie ‘lager’ dan de Valvoline-auto-olie, namelijk respectievelijk API SG en API SL. Qua API-aanduiding kan men dus zeggen: de Valvoline is in dit geval ‘beter’, vanwege de L die ‘hoger’ in het alfabet staat.
    Als deze olie daadwerkelijk van hogere kwaliteit is, waarom kan ik deze dan niet gebruiken in mijn Suzuki motorfiets? Wat zijn verder de verschillen tussen auto- en motorfietsolie? Welke olie gebruikt men in racemotoren?

Antwoord: De Japanse motorfietsfabrikanten hebben voor de motorolie voor viertaktmotoren de JASO MA en MB norm ingevoerd. De eisen houden rekening met de aanwezigheid van een meervoudige natte platenkoppeling, een startmotorvrijloop in het carter, veel hogere toerentallen en een transmissie die door de motorolie wordt gesmeerd. Bovendien wordt er rekening gehouden met de hogere werktemperaturen, vooral bij de lucht- en oliegekoelde motoren.
    Sinds de komst van API SH en ILSAC GF-1 oliën voor automotoren (dat was in 1990) zijn er problemen ontstaan met motorfietsmotoren. Na een aarzelend begin hebben de Japanse fabrikanten in 1999 de JASO T903-98 oliespecificatie uitgebracht. Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha schrijven olie volgens deze specificatie voor en wel uit de categorie MA. Dat zijn oliën die geschikt zijn voor natte koppelingen, de MB categorie is voor motoren met droge koppelingen.
    De verschillen met automobieloliën zijn behoorlijk, zeker sinds er brandstofbesparende oliën zijn ontwikkeld met een SAE 0W-30 viscositeit. De genoemde motorfietsfabrikanten schrijven in het algemeen een SAE 10W-40 olieviscositeit voor. Wordt er ’s winters doorgereden dan is een SAE 5W-40 of 0W-40 viscositeit gunstiger omdat daarmee de smering na de start sneller op gang komt.
    Kortom gebruik in standaard motoren een echte motorfietsolie met het JASO MA logo op de verpakking. Racemotoren maken gebruik van speciale oliën die bij hogere temperaturen voor een lagere wrijving zorgen. Omdat deze oliën vaak ververst worden, kan de samenstelling drastisch verschillen van die voor standaard motoren. Gezien de hoge toerentallen en de belastingen in de versnellingsbak wordt bij raceoliën de viscositeitsindexverbeteraar vaak weggelaten. Om zoveel mogelijk vermogen aan het achterwiel te krijgen, wordt er met een lage viscositeit gewerkt.

...dussss ;-)

suc6 met zoeken!

gr.
    Sander

(nog 7 weekjes!)

• 09 April 2008 - 17:57

Margrieta:

Nou, maak je niet ongerust, de tickets zijn geboekt en we zullen jullie tzt op de hoogte houden.
    Veel plezier nog!!

• 21 April 2008 - 10:31

Maarten (Smitty):

Hi guys,

Mooi verhaal, ga zo door. Ik heb (als gevolg van lekkage bij de uitgaande as van mijn DRZ) tijdens de OER een week met Shell Helix volsynth auto-olie gereden en nooit iets gemerkt van een slippende koppeling.

Sterkte en bedankt voor de mooie verhalen!
    Maarten